Logo

OnkoLuotettava.fi

Verkkokauppahuijaukset Suomessa – 10 yleisintä varoitusmerkkiä

petosverkkokauppahuijaus
Verkkokauppahuijaukset Suomessa – 10 yleisintä varoitusmerkkiä

Johdanto

Verkkokauppa on kätevä tapa hankkia tuotteita, mutta huijarit ovat valmiita hyödyntämään käyttäjien helppoa pääsyä verkkokauppa-alustoille. Verkkokauppa huijaukset sekä muut vastaavat petokset ovat olleet kovassa kasvussa kuten jokainen uutisia seuraava on voinut huomata. Rikollisia houkuttelee erityisesti se miten laajaa kuluttujakuntaa he pääsevät huijaamaan ja vääristynyt käsitys siitä etteivät he joutuisi teoistaan vastuuseen. Vaikka kiinni jäämisen riski onkin pienempi kuin fyysisissä petoksissa on aika erittäin tärkeää, että huijauksista ilmoitetaan viranomaisille. Tässä artikkelissa esittelemme kymmenen tärkeintä varoitusmerkkiä, jotka auttavat tunnistamaan epäluotettavan verkkokaupan ja suojaamaan itsesi huijauksilta.

1. Liian hyviltä kuulostavat tarjoukset

Jos tuote vaikuttaa liian halvalta (esim. käsityötuote valtavalla alennuksella), se on usein huijaus. KKV:n asiantuntija Kirsi Nummi toteaa: "Jos pienyrityksellä on valtavan iso katalogi, missä on valtava määrä tuotteita... se ei yksinkertaisesti ole mahdollista". Jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta vaan kyseessä on todennäköisesti huijaus.

2. Sivustolla ei ole selkeitä tietoja yrityksestä

Luotettavalla verkkokaupalla on aina selkeät yhteystiedot, kuten osoite ja puhelinnumero. KKV varoittaa: pelkkään sähköpostiosoitteeseen tai lomakkeeseen ei voi luottaa. Suomalaisilla yrityksillä on myös usein selkeästi näkyvillä yrityksen Y-tunnus. Mikäli näitä tietoja ei ole saatavilla on todennäköisesti kyseessä huijaus.

3. Arvostelut vaikuttavat tekaistuilta

Kaupalla on runsaasti geneerisiä tai identtisiä arvosteluita? Se voi olla merkki huijauksesta. Monet huijarit tekaisevat itselleen hyviä arvosteluja ja näyttävät niitä omalla huijaus sivustollaan, etsi luotettavampia arvostelua jostakin toisaalta.

4. Suomalaiselta vaikuttava nimi tai .fi-pääte – mutta ei kotimainen

Verkossa voi esiintyä suomeksi mainostavia kauppoja, joiden taustalla on ulkomaalainen toimija. .fi tunnus ei koskaan tarkoita sitä että sivusto olisi täysin luotettava.

5. Epätarkat tai huonot tekstit ja kirjoitusvirheet

Pienet käännösvirheet ja hätiköidyt tekstit voivat osoittaa vähemmän luotettavan toimijan. Nykyään tekoälyn avulla pystyy tuottamaan erittäin luotettavan näköistä je miltei virheetöntä tekstiä. Sekään ei ole täydellinen joten tarkkaile tekstien sisältöä. Erikoinen kieliasu ja kirjoitus virheet saattavat viitata huijaukseen.

6. Tuotekatalogi vaikuttaa epärealistiselta

Runsas valikoima pienellä myyjällä voi olla epäilyttävää – varsinkin, jos tuotteet vaihtelevat paljon ja miltei kaikki tuotteet ovat jatkuvasti alennuksessa.

7. Sosiaalisen median- tai hakukoneiden mainokset, joissa on suora linkki "verkkokauppaan" tai "pankkiin".

Mainos voi viedä suoraan huijahuijaussivustolle, joten ole tarkkana. Ole erityisen tarkkana sosiaalisen median (ja sähköpostin) kautta tulevien linkkien kanssa.

8. Verkkokauppa on hyvin uusi ilman "historiaa"

Tuore toimija ilman mitään näkyvyyttä internetissä on riski. Yrityksen tietoja voi tarkastella esimerkiksi Suomen Asiakastieto Oy:n palvelusta.

9. Riskialtis maksutapa

Ennakkomaksut pankkisiirrolla ovat riskialttiita. Käytä mieluummin luottokorttia, jolloin luotonantaja voi auttaa reklamaation yhteydessä. Luotettavilla verkkokaupoilla on useita maksutapa vaihtoehtoja.

10. Huijaus jää usein ilmoittamatta viranomaisille

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) muistuttaa, että monet verkkokauppahuijaukset jäävät tilastoimatta, koska kuluttajat eivät ilmoita niistä viranomaisille. Jos et ilmoita, et voi saada myöskään rahojasi takaisin.


Yhteenveto – muistilista kuluttajalle

VaroitusmerkkiToimi näin
Liian edulliset tarjouksetVertaile hintoja muissa kaupoissa
Puutteelliset yhteystiedotVältä ostamista, jos yhteystietoja ei ole
Tekaistut arvostelutTarkasta arvostelujen aitous muualta
Suomalainen vaikutelma ilman historiaaEtsi riippumattomia kokemuksia
Huonolaatuinen kieliOle skeptinen hätäisesti tuotetuille sivustoille
Uusi verkkokauppa ilman taustaaTarkista domainin ikä ja historia
Riskialttiit maksutavatKäytä luottokorttia, ei ennakkomaksua
Huijauksista ilmoittamatta jättäminenTee ilmoitus Kuluttajaneuvontaan

"Verkkokauppahuijauksista tulee kasvavassa määrin useita satoja yhteydenottoja vuosittain."
– Kilpailu‑ ja kuluttajavirasto (KKV)

"Poikkeuksellisen edulliset tuotteet ja verkkokaupan puutteelliset yhteystiedot saattavat kieliä huijauksesta."
– Kilpailu‑ ja kuluttajavirasto (KKV)

"Verkkokauppahuijausten tunnistamista vaikeuttaa se, että verkossa myyjät ja tuotteet vaihtelevat nopeasti... huijausyrityksiltä ei voi välttyä omilla elämäntapavalinnoilla."
– Kilpailu‑ ja kuluttajavirasto (KKV)


Lähteet

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)   Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)   Nordea   MTV Uutiset   MTV Uutiset   Netinturva

*Kirjoittanut Ylläpito*