Johdanto
Verkkokauppa on kätevä tapa hankkia tuotteita, mutta huijarit ovat valmiita hyödyntämään käyttäjien helppoa pääsyä verkkokauppa-alustoille. Verkkokauppa huijaukset sekä muut vastaavat petokset ovat olleet kovassa kasvussa kuten jokainen uutisia seuraava on voinut huomata. Rikollisia houkuttelee erityisesti se miten laajaa kuluttujakuntaa he pääsevät huijaamaan ja vääristynyt käsitys siitä etteivät he joutuisi teoistaan vastuuseen. Vaikka kiinni jäämisen riski onkin pienempi kuin fyysisissä petoksissa on aika erittäin tärkeää, että huijauksista ilmoitetaan viranomaisille. Tässä artikkelissa esittelemme kymmenen tärkeintä varoitusmerkkiä, jotka auttavat tunnistamaan epäluotettavan verkkokaupan ja suojaamaan itsesi huijauksilta.
1. Liian hyviltä kuulostavat tarjoukset
Jos tuote vaikuttaa liian halvalta (esim. käsityötuote valtavalla alennuksella), se on usein huijaus. KKV:n asiantuntija Kirsi Nummi toteaa: "Jos pienyrityksellä on valtavan iso katalogi, missä on valtava määrä tuotteita... se ei yksinkertaisesti ole mahdollista". Jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta vaan kyseessä on todennäköisesti huijaus.
2. Sivustolla ei ole selkeitä tietoja yrityksestä
Luotettavalla verkkokaupalla on aina selkeät yhteystiedot, kuten osoite ja puhelinnumero. KKV varoittaa: pelkkään sähköpostiosoitteeseen tai lomakkeeseen ei voi luottaa. Suomalaisilla yrityksillä on myös usein selkeästi näkyvillä yrityksen Y-tunnus. Mikäli näitä tietoja ei ole saatavilla on todennäköisesti kyseessä huijaus.
3. Arvostelut vaikuttavat tekaistuilta
Kaupalla on runsaasti geneerisiä tai identtisiä arvosteluita? Se voi olla merkki huijauksesta. Monet huijarit tekaisevat itselleen hyviä arvosteluja ja näyttävät niitä omalla huijaus sivustollaan, etsi luotettavampia arvostelua jostakin toisaalta.
4. Suomalaiselta vaikuttava nimi tai .fi-pääte – mutta ei kotimainen
Verkossa voi esiintyä suomeksi mainostavia kauppoja, joiden taustalla on ulkomaalainen toimija. .fi tunnus ei koskaan tarkoita sitä että sivusto olisi täysin luotettava.
5. Epätarkat tai huonot tekstit ja kirjoitusvirheet
Pienet käännösvirheet ja hätiköidyt tekstit voivat osoittaa vähemmän luotettavan toimijan. Nykyään tekoälyn avulla pystyy tuottamaan erittäin luotettavan näköistä je miltei virheetöntä tekstiä. Sekään ei ole täydellinen joten tarkkaile tekstien sisältöä. Erikoinen kieliasu ja kirjoitus virheet saattavat viitata huijaukseen.
6. Tuotekatalogi vaikuttaa epärealistiselta
Runsas valikoima pienellä myyjällä voi olla epäilyttävää – varsinkin, jos tuotteet vaihtelevat paljon ja miltei kaikki tuotteet ovat jatkuvasti alennuksessa.
7. Sosiaalisen median- tai hakukoneiden mainokset, joissa on suora linkki "verkkokauppaan" tai "pankkiin".
Mainos voi viedä suoraan huijahuijaussivustolle, joten ole tarkkana. Ole erityisen tarkkana sosiaalisen median (ja sähköpostin) kautta tulevien linkkien kanssa.
8. Verkkokauppa on hyvin uusi ilman "historiaa"
Tuore toimija ilman mitään näkyvyyttä internetissä on riski. Yrityksen tietoja voi tarkastella esimerkiksi Suomen Asiakastieto Oy:n palvelusta.
9. Riskialtis maksutapa
Ennakkomaksut pankkisiirrolla ovat riskialttiita. Käytä mieluummin luottokorttia, jolloin luotonantaja voi auttaa reklamaation yhteydessä. Luotettavilla verkkokaupoilla on useita maksutapa vaihtoehtoja.
10. Huijaus jää usein ilmoittamatta viranomaisille
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) muistuttaa, että monet verkkokauppahuijaukset jäävät tilastoimatta, koska kuluttajat eivät ilmoita niistä viranomaisille. Jos et ilmoita, et voi saada myöskään rahojasi takaisin.
Yhteenveto – muistilista kuluttajalle
Varoitusmerkki | Toimi näin |
---|---|
Liian edulliset tarjoukset | Vertaile hintoja muissa kaupoissa |
Puutteelliset yhteystiedot | Vältä ostamista, jos yhteystietoja ei ole |
Tekaistut arvostelut | Tarkasta arvostelujen aitous muualta |
Suomalainen vaikutelma ilman historiaa | Etsi riippumattomia kokemuksia |
Huonolaatuinen kieli | Ole skeptinen hätäisesti tuotetuille sivustoille |
Uusi verkkokauppa ilman taustaa | Tarkista domainin ikä ja historia |
Riskialttiit maksutavat | Käytä luottokorttia, ei ennakkomaksua |
Huijauksista ilmoittamatta jättäminen | Tee ilmoitus Kuluttajaneuvontaan |
"Verkkokauppahuijauksista tulee kasvavassa määrin useita satoja yhteydenottoja vuosittain."
– Kilpailu‑ ja kuluttajavirasto (KKV)
"Poikkeuksellisen edulliset tuotteet ja verkkokaupan puutteelliset yhteystiedot saattavat kieliä huijauksesta."
– Kilpailu‑ ja kuluttajavirasto (KKV)
"Verkkokauppahuijausten tunnistamista vaikeuttaa se, että verkossa myyjät ja tuotteet vaihtelevat nopeasti... huijausyrityksiltä ei voi välttyä omilla elämäntapavalinnoilla."
– Kilpailu‑ ja kuluttajavirasto (KKV)
Lähteet
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) Nordea MTV Uutiset MTV Uutiset Netinturva
*Kirjoittanut Ylläpito*