Logo

OnkoLuotettava.fi

Mitä tehdä, jos jouduit verkkohuijauksen uhriksi? Ohjeet ja viranomaislinkit

ohjeetuhri
Mitä tehdä, jos jouduit verkkohuijauksen uhriksi? Ohjeet ja viranomaislinkit

Johdanto

Verkkohuijaukset johtavat tavallisesti taloudellisiin menetyksiin. Huijaukset saattavat johtaa myös henkilökohtaisten tietojen menetykseen mutta huijatuksi tuleminen on myös henkisesti kuormittavaa. Rikoksen uhri voi menettää myös mielenrauhansa ja turvallisuuden tunteensa. Uhri ei ole koskaan vastuussa tapahtuneesta, mutta hänen tulee toimia määrätietoisesti ja nopeasti, jotta vahingot pystytään minimoimaan. Tässä artikkelissa esittelemme systemaattisen toimintamallin verkkohuijauksien uhreille, jotka etsivät selkeitä ohjeita huijatuksi tulemisen jälkeen. Ohjeissa on yhdistetty eri suomalaisten viranomaisten tarjoamia palveluita ja ohjeita.

1. Rauhoitu ja tiedosta, että et ole yksin

Huijatuksi joutuminen ei ole harvinaista eikä henkilökohtainen epäonnistuminen ja moni suomalainen on ollut vastaavassa tilanteessa. Uhri ei ole koskaan vastuussa tapahtuneesta ja näiden asioiden ymmärtäminen voi auttaa huijauksen herättämien tunteiden kanssa.

Kyberturvallisuuskeskus korostaa, että huijauksen uhrit tarvitsevat usein tukea. Tuki voi olla emotionaalista tukea tai käytännön tukea. Tärkeää on muistaa, että tukea on saatavilla.

Jos asian selvittely tuntuu liian raskaalta, keskusteluapua voit hakea esimerkiksi seuraavilta tahoilta:

Apua saat myös työterveydestä tai hyvinvointialueesi sosiaali- ja terveyskeskuksesta.

2. Ota välittömästi yhteys pankkiisi

Jos huijari on saanut käyttöönsä pankkitunnuksesi tai luottokorttisi tiedot, pankkitilien ja korttitilien sulkeminen heti vähentää riskejä merkittävästi. Tämä on kriittinen vaihe joka suojaa suuremmilta rahallisilta menetyksiltä ja estää tilanteen pahentumisen. Jos et ole varma mutta epäilet että näin on käynyt, ole välittömästi yhteydessä omaan pankkiisi.

Myös pankit kehottavat toimimaan välittömästi: sulje pankkitunnukset ja korttisi puhelimitse oman pankkisi sulkupalvelun kautta – joskus myös mobiilipankin kautta voi estää kortin käytön.

Jos pank­ki­ti­lil­tä­si on teh­ty ve­loi­tuk­sia il­man suos­tu­mus­ta­si ilmoita pankillesi, että veloitukset on tehty ilman suostumustasi. Joissain tapauksissa voit saada menettämäsi rahat takaisin. Jos luot­to­kort­ti­ti­lil­tä­si on teh­ty pe­rus­teet­to­mia ve­loi­tuk­sia ota yhteys luotonantajaan ja ilmoita, että veloitukset ovat perusteettomia. Luotonantajalla on velvollisuus hyvittää veloituksen rahamäärä sinulle. (Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV))

Tarkastele oman pankkisi ohjeita:

3. Tee rikosilmoitus poliisille ja ilmianto viranomaisille

Rikosilmoituksen tekeminen ei ainoastaan mahdollista tapauksen tutkintaa, vaan auttaa myös viranomaisia seuraavien huijauksen yritysten tunnistamisessa ja ehkäisyssä. Erilaiset huijaustapaukset kuuluvat eri toimivallan viranomaisille: sijoitushuijauksista Finanssivalvonta, digihuijauksista Kyberturvallisuuskeskus (Traficom), epäilyttävästä markkinoinnista Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV). Myös huijauksen yritykset kannattaa ilmoittaa.

Poliisin ohje on selkeä: jos olet antanut luottokortti- tai pankkitunnukset huijarille, tee rikosilmoitus välittömästi ja säilytä kaikki viestit todisteena.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kehottaa ilmoittamaan huijauksesta, jotta kuluttajansuojaa voidaan parantaa.

Kyberturvallisuuskeskus kehottaa tekemään ilmoituksen, sillä sen avulla pystyt auttamaan muita.

Myös KKV:n "Report a scam" -sivu luettelee useita viranomaisia, joille huijauksia voi raportoida: poliisi, KKV, Finanssivalvonta, ruokaviranomaiset, tietosuojavaltuutettu jne.

5. Hae psykologista ja käytännön tukea – RIKU ja Mieli ry

Huijauksen seuraukset eivät ole pelkästään taloudellisia: uhrit saattavat kokea esimerkiksi masennusta, ahdistusta, syyllisyyttä ja häpeää. Rikosuhripäivystys (RIKU) tarjoaa maksutonta neuvontaa ja emotionaalista tukea.

Rikosuhripäivystys palvelee numerossa 116 006 ja verkossa RIKUchat-palvelulla. Lisäksi saatavilla on RIKU:n juristi-puhelinneuvonta: 0800 161 177.

6. Jos henkilötietosi ovat vaarantuneet – suojaa identiteettisi

Henkilötietojen vuotaminen avaa mahdollisuuden identiteettivarkauteen. Harkitse positiivisen luottorajoituksen asettamista Suomen positiiviseen luottotietorekisteriin, jos epäilet identiteettivarkautta. Positiivisen luottokiellon lisääminen estää luoton myöntämisen ulkopuolisille. Varmista osoitetietojesi oikeellisuus Digi- ja väestötietovirastolta ja Postilta sekä oikaise tarvittaessa osoitetietosi. Tee tarvittaessa yhteystietojen luovutuskiellot. Ota yhteyttä petoksen kohteena oleviin yrityksiin (esimerkiksi kauppoihin, joista varastetulla henkilötiedolla tilataan tavaraa) ja tee reklamaatiot tilauksista tarvittaessa.

7. Dokumentoi tapahtumat ja seuraa tilannetta

Huijauksen yksityiskohtien dokumentaatio – kuten viestit, puhelinnumerot, tilisiirtotiedot – on tärkeää sekä viranomaisille että esimerkiksi vakuutusyhtiölle. Kerää todisteita (eli tallenna esimerkiksi tilausvahvistukset ja muut asiaan liittyvät viestit), ja lisää ne tekemäsi rikosilmoituksen yhteyteen.

Victim Support Europe kehottaa kirjaamaan ylös kaikki yhteystiedot, syyt epäilyyn, jakamasi tiedot ja maksutavat (kortti, tilinsiirto), ja raportoimaan huijauksesta sekä poliisille että rikosuhripalveluille.

Yhteenveto

Toimintamalli jos olet joutunut huijauksen uhriksi.

Miten toimiaToimi näin
Rauhoitu ja hae tukeaHakeudu ihmisten tai viranomaisten tukeen
Sulje kortit ja tunnuksetPankin sulkupalvelu, mobiili- tai verkkopankki
Tee rikosilmoitusSäästä todisteet ja ilmoita poliisille sekä KKV:lle
Raportoi muille viranomaisilleKyberturvallisuuskeskus, Finanssivalvonta, tietosuojavaltuutettu jne.
Hae emotionaalista apuaRIKU, Mieli ry – avoimia ja empaattisia palveluita
Suojaa identiteettiLuottorajoitukset ja seuranta – rajoita lisävahinkoa
Dokumentoi kaikkiYksityiskohdat auttavat tutkimuksessa ja mahdollisissa korvauksissa

Keskeiset viranomaisyhteystiedot ja linkit


Lähteet

Rikosuhripäivystys   Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)   Poliisi   Kyberturvallisuuskeskus   Kuluttajaliitto   Victim Support Europe

*Kirjoittanut Ylläpito*